Senior alert

Vad är Senior alert och hur kan det hjälpa dig i ditt arbete?
  • Ett kvalitetsregister som används i hela Sverige för patienter över sextiofem år.
  • Du kan se att det finns risk för skada på huden.
  • Du kan se att det finns risk för att ramla.
  • Du kan se att det finns risk för sjukdom i munnen.
  • Du kan se att det finns risker när äldre behöver gå på toaletten ofta.
  • Du kan se att det finns risk för att gå ner i vikt.
  • Allt hänger ihop

Allt hänger ihop  

  • Har du ont i munnen kan det vara svårt att äta.
  • Om du inte äter kan du bli trött.
  • Om du är trött kan du få dålig balans och ramla.
  • Ramlar du kan du bryta benet och inte röra på dig som vanligt. 
  • När du inte rör på dig kan du få skador på huden.
  • Du har större risk att ramla om du går på toaletten ofta.

Du arbetar med fyra delar

  • Du arbetar för att patienten inte ska få skador
  • Du loggar in i registret och svarar på frågor
  • I registret kan du se resultat av din arbetsplats
  • Resultaten används för att du ska kunna göra vården bättre för patienterna

Instrument för att upptäcka risker

  • Risk för skada på huden?
    Du använder instrumenten som heter RAPS eller Modifierad Nortonskala.
  • Risk för att gå ner i vikt?
    Du använder instrumenten som heter MNA eller SKL:s Patientsäkerhet- Nutrition
  • Risk för att ramla?
    Du använder instrumenten som heter DFRI eller SKL:s Patientsäkerhet- Fall
  • Risk för sjukdom i munnen?
    Du använder instrumentet som heter ROAG 
  • Varför går jag på toaletten så ofta?
    Du använder NIKOLA som hjälp.

 

Vilka arbetsplatser kan använda Senior alert

  • Vårdcentral
  • LSS-boende
  • Äldreboende
  • Hemsjukvård
  • Socialpsykiatri
  • Korttidsboende
  • Demensboende
  • Sjukhusavdelning

Kom i kontakt

Kontakta Senior alert vid frågor och funderingar.